Gurkmeja- en trogen vän i sjuktider

Gurkmeja är numera en trogen vän hemma hos oss. Den antiinflammatoriska och antioxidantrika kryddväxten har varit i ropet under ett bra tag på diverse hälsoinriktade bloggar. Jag kan väl passa på att erkänna att den torkade, malda varianten av gurkmeja inte direkt får igång mig. Det är en rätt trist krydda, som egentligen inte har någonm distinkt smak, men visst,  den ger en fin gul färg. Den färska varianten dock är en helt annan sak. Gurkmejan är en rotväxt i  ingefärssläktet och den liknar ingefärsroten i utseendet. Den är lite mindre och härligt orange. Den har en doft som är en blandning av ingefära, lime och kardemumma. Smakmässigt är den fortfarande underlägsen ingefäran, den har en lite pepprig ton, men doften av den är ljuvlig. Jag använder den i nästan allt jag lagar och dessutom åker en bit ner i vår dagliga gröna smoothie. Den färska ingefäran hittar du enklast på en asiatisk livsmedelsaffär.

Photo 2013-09-29 09 37 05

Gurkmeja mot allt

Det aktiva ämnet i gurkmeja är curkumin. Curkuminet är antiinflammatoriskt och det finns forskning som tyder på att den kan bekämpa cancerceller. Den kan också minska insulinresistens, stabilisera högt blodsocker, bekämpa höga blodfetter och andra fetmarelaterade sjukdomar. Den minskar inflammationen i fettcellerna och kan på så sätt bidra till en viktnedgång. Den hjälper levern och gallan och hjälper till vid tex Alzheimers och reumatoid artrit. Om inte detta är nog så stöttar den immunförsvaret och hjälper till att läka sår. Den är antibakteriell och bekämpar både svamp och parasiter. Kort sagt är det en krydda du ska se till att få i dig varje dag, är det gurkmeja.

 

, ,

Powered by WordPress. Designed by WooThemes